Portugalsko

Portugalsko 1.6. - 12.6.2025

Ubytování: Penziony a hotely

Doprava: letecky s Ryanair Vídeň - Faro a zpět, dopravce STORK pro přepravu z letiště a dodávka Mercedes z půjčovny MOVYNG pro přepravu mezi jednotlivými ubytovacími destinacemi

Cena: cca 20000 Kč

Účastníci: Petr K., Karel, Boris, Radek, Ruda, Luboš, Franta, Petr L., Robert, Jirka Š. a Jirka S

Říjnová dotočná, na které jsme hodnotili albánskou misi z roku 2024 se konala v restauraci Stodola v Dalešicích. Součástí sezení bylo i hlasování o destinaci pro rok 2025 a měření velikosti našich hrudníků a bříšek pomocí Borisem zajištěných tričkových etalonů od firmy ATEX pro naše nové týmové dresy. Hlasování se tentokrát konalo klasicky a ne systémem pana Janečka. Vyhrálo jednoznačně Portugalsko a sice jeho jižní část v oblasti Algarve. Trochu delší byla mailová diskuse ohledně umístění vlajky či lva na prsou nového dresu. Nakonec zvítězila vlajka s argumentací, že lva má kde kdo a my bychom byli "méně čitelní" Ředitel našeho teamu a hlavní organizátor všeho v jedné osobě Petr ve spolupráci s Lubošem objednal v listopadu zpáteční letenky z Vídně do Fara, které jsme v ceně 6650 Kč neprodleně zaplatili. Pedro následně zabukoval ubytování v několika destinacích, zajistil auto z půjčovny, dopravu z letiště do prvního místa ubytování a naplánoval trasy.Trasy v oblasti Algarve vedly po "gravelech", kamenech, asfaltu a někdy i po nesjízdných kozích stezkách. Mezi tradiční účastníky zájezdu se přidal i jeden nováček v našem týmu Jirka S. Bohužel se cyklovýletu nezúčastnil dlouhodobý parťák Drahoš z důvodu zdravotní indispozice.


Neděle 1.6. Transport Třebíč – Vídeň, letecky do Fara, transport z Fara do hotelu WOT Algarve v Almancilu

Odjíždíme na vídeňské letiště ve dvou partách. Sraz je v Třebíči v 12:00 u Řezáčů, kam dorazí na minutu přesně první parta s Mercedesem a krytým přívěsem pro všech 11 sbalených kol. Druhá část výpravy tak jede Karoqem. Samotné naložení krabic s koly proběhne bez problémů, jen Karel musí řešit půjčení mobilu od Pedra, protože mu někdo v sobotu, den před odjezdem, jeho mobil ukradl. V 12:30 tak obě vozidla vyráží směr Moravské Budějovice, kde osádku Mercedesu doplní benjamínek týmu Jirka.

Odbavení, včetně vážení našich krabic s koly proběhlo bez problémů. Plánovaný odlet letadlem společností Ryanair 19:05 byl však o více jak 60 minut opožděný takže jsme v odletové hale strávili trochu více času než bylo plánováno. Ke všemu se ještě na letišti přidal déšť a tak jsme měli trochu obavy v jakém asi stavu naše papírové krabice budou naloženy. Nakonec ale vše dobře dopadlo a skoro už za stmívání nabíráme kurz Faro. Téměř 4 hodinový let proběhl hladce včetně přistání na letišti ve Faru.

Trochu dýl musíme čekat na krabice s koly než je letištní personál vyveze z tunelu "Oversize baggage". Neporušené krabice naložíme na vozíky a hledáme človíčka v červeném vohozu, který by nás měl dopravit z letiště do místa prvního ubytování. Borec nakonec v červeném nebyl, ale našli jsme jej. Krátce po půlnoci po naložení všech krabic vyrážíme dvěma dodávkami dopravce STORK směrem k apartmánovému ubytování v penzionu WOT Algarve.

Po dvacetikilometrové cestě dorazíme k penzionu WOT Algarve hodinu po půlnoci a k našemu milému překvapení je ještě otevřená hospa v těsném sousedství penzionu. Tak se rychle ubytujeme a na závěr dlouhého dne dáme i první místní pivo.


2.den pondělí 2.6. WOT Algarve - Faro - Tavira - Moncarapacho - WOT Algarve

Na první den byla naplánována etapa s celkovou délkou 127 km. Nakonec tuto trasu odjeli podle plánu jen Pedro, Kristián, Boris a Jirka S.

Další část výpravy (Ruda, Karel, Robert a Jirka Š. to v městě Fuseta otočili a tím z původních 127 km bylo jen 78 km. Poslední část týmu (Radek, Luboš a Franta) díky Lubošově havárii a následně stráveným 4 hodinám v nemocnici dojeli jen do Montenegra a zpět do Almancilu (34 km)

Ráno po snídani složíme kola, krabice uklidíme do přilehlého hotelového skladu a po nezbytné skupinové startovní fotografii vyrážíme vstříc prvním portugalským kilometrům

Kousek od hotelu se napojíme na hlavní silnici, po které vede cyklotrasa Eurovelo 1, která z velké části kopíruje pobřeží Atlantiku. Frekventovanou silnici však po pár kilometrech opouštíme a stále po cyklotrase pokračujeme po šotolinových cestách mezi zahradami a piniovými lesíky. Na vrcholu prvního krátkého stoupání na sebe ještě počkáme, ale bylo to tento den naposledy co jsme se všichni setkali. Grupetto naší výpravy čítající tři účastníky Radka, Franty a Luboše se osamostatní a zbývající část peletonu rychle zmizí v prachu šotolino-písčité cesty. Krátká Lubošova nepozornost na široké šotolinové cestě znamená první pád a následné komplikace způsobené nepříjemným zraněním levého lokte. Krvavá docela hluboká rána až na kost znamenala jediné - dostat se co nejrychleji k nějakému profesionálnímu ošetření. Naštěstí při vší té smůle byla v 5 km vzdáleném Montenegru docela moderní nemocnice.

   

Přejímací procedury na urgentním příjmu včetně komunikace s českou pojišťovnou proběhly docela rychle a tak Luboše předáváme po pár desítkách minut ošetřujícímu lékaři. Spolu s Radkem pak čekáme v nemocničním bufetu jak to celé dopadne.

Čekání sice trvalo několik hodin, ale nakonec si sedmi štychy vyspraveného Luboše odvádíme a přemýšlíme co dál. V nejbližší hospě dáme ještě v Montenegru oběd. Pokračovat dál po trase vzhledem k Lubošově indispozici už nemíníme a raději společně volíme cestu zpět do hotelu. Cestou se stavíme na místě, kde došlo k Lubošově pádu, uděláme památeční foto a to bylo pro dnešek z cyklistiky pro Radka, Frantu a Luboše vše. Pro Luboše to byly i poslední cyklo kilometry v Portugalsku vůbec, protože nechtěl riskovat nějakou další kauzičku spojenou s pádem. Po zbytek zájezdu řídil a přesunoval náš doprovodný Mercedes do dalších ubytovacích destinací a zde zajišťoval potřebné formality. Tohoto úkolu se zhostil na výbornou za což mu zbytek výpravy během našeho pobytu v Portugalsku mnohokráte upřímně poděkoval.

Zvývající část naší výpravy pokračuje podle itineráře dál do Fara.

Faro je díky letišti výchozím bodem pro mnohé cestovatele, jejichž cílem je navštívit jih Portugalska zejména oblast Algarve. Má zhruba 59000 obyvatel. Je to starobylé obchodní centrum, které bylo využíváno již Féničany. Důležitým přístavem bylo i pro Římany. Následně bylo až do 13. století pod nadvládou Maurů než je v roce 1249 dobyl Alfonso III. a město se tak stalo součástí portugalského království.

Monumentální brána Arco de Vila je vstupní branou do dlážděných ulic města. Byla postavena v 19.století italským architektem Fabrim.

Gotická katedrála Igreja da Sé je dominantou historické části města. Byla postavena ve 13.století a nabízí nádherné výhledy na okolí z její věže.

Odpoledne se postupně sejdeme všichni u hotelového bazénu a zhodnotíme první den našeho portugalského putování.


3.den úterý 3.6. WOT Algarve - Quarteira - Olhos de Agua - Albufeira - Bayside Salgados


4.den středa 4.6. Bayside Salgados – Carvoeiro - Portimao - Algarve race resort


5.den čtvrtek 5.6. Algarve race resort - Odiaxere - Lagos - Luz - Burgau


6.den pátek 6.6. Burgau - Sagres - Vila do Bispo - Burgau


7.den sobota 7.6. Burgau - Budens - Pontal da Carrapateira - Barao de Sao Joao - Burgau

   


8.den neděle 8.6. Pelíškový den


9. den pondělí 9.6. Burgau - Monchique

   


10. den úterý 10.6.Monchique - Pera


11. den středa 11.6. Pera - WOT Algarve


12. den čtvrtek 12.6. Transport z WOT Algarve na letiště ve Faru a odlet