Lago di Garda 2001

Datum: 3.6. - 8.6.2001

Účastníci: Radek, Jirka, Petr, Karel ml., Karel st., Franta, Boris, Ivan

Ubytování: kemp Lucia (cca 20km jižně od Malcesine těsně vedle hlavní silnice). Cena ubytování v bungalovech: cca 1700 Kč na osobu za celkem 5 noclehů (platilo pro začátek června 2001).

Doprava: vlastní (přes Rakousko - 10 denní dálniční známka za 200 Kč, Brennerský průsmyk - 70 ATS, přes Brixen a Bolzano k jezeru - celkem cca 700 km)

Jezero Lago di Garda, jeden z nejkrásnějších koutů Itálie, se stává každoročně cílem tisíců turistů a tím i samozřejmě i kolařů nejrozličnějšího ražení - pro skalní bikery je tu opravdu z čeho vybírat. I my jsme neodolali vábení tohoto bikerského ráje a v červnu 2001 jsme uskutečnili 5 denní výpravu do těchto končin. Vzhledem k tomu, že nepatříme mezi žádné freerajďáky a s přibývajícími roky se stále hlasitěji ozývá i pud sebezáchovy a rádi si občas pohovíme na asfaltu, naše cesty vedly na střídačku po šotolince nebo černém koberci. Zkrátka trasy jsme vybírali tak, aby to nebylo "až na krev" a večer zbyl ještě šmak na nějaký to pivko prokládané moravskou.

neděle 3.6. 2001      Třebíč - Lago di Garda       Automobilový přesun

1.Den pondělí - 4.6.2001

Kemp Lucia-Pasola-Fazor-Laguna-Monte Baldo-Baito Scale-Grotte Trovai-Castello-Lucia

DST 48 Km

1260 vm

Cyklistická trasa 414029 - powered by Bikemap

Původní záměr, dát si něco lehčího na rozjezd vzhledem k tomu, že nejsme totiž zrovna do růžova vyspalí po nočním přejezdu do slunné Itálie, zcela úplně nevyšel. Již během zdolávání prvního stoupání začalo být všem jasné,že nepůjde o lehký odpolední výlet. Kolem půl druhé tedy vyrážíme z celkem útulného kempu Lucia (80 m.n.m) směrem na jih po značně frekventované téměř po rovině vedoucí hlavní silnici vinoucí se kolem jezera.

První defekt (píchlá duše Jiřího) přichází po pár kilometrech v Castelletu, takže někteří se mohli lehce vydýchat před stoupáním.

Z hlavní na kraji Pasoly odbočíme doleva a začíná tvrdé stoupání stále po asfaltu nahoru přes Prada, Fazor, Fasse, Vilanova až k vesničce zvaná Laguna. Původní záměr odbočit před Lagunou doleva a pokračovat údolím Val Sengello přes statek La Ca doleva a nahoru do St.Bartolomea se nezdařil, neboť jsme nenašli tu správnou odbočku na statku La Ca.. Starší z nás (Ivan 50, Karel 66) se však již nechtěli vracet a naše jinak kompaktní družina se rozpadá na dvě skupiny. Ivan s Karlem pokračují po "doporučení" vrcholového družstva zpět po vrstevnici po cestě č. 661 do kempu Lucia - zpočátku na kole, pak pěšky s kolem vedoucím a nakonec i s dvoukolým miláčkem na zádech (málokterá z červeně plnou čarou vyznačených cest na italských mapách je vhodná pro bikery - amatéry!!!). Vrcholové družstvo tedy pokračuje zpátky do Laguny, tady doleva a po pěkné silnici mírně stoupající kolem Pora nahoru. V penzionu Albergo Sceriffo (v křižovatce s odbočkou na Lumini di La) krátká pivní občerstvovačka, jež představovala 0,2 litru čepované pěnivé žluté vody - italy zvané "spina" - za 3000 ITL. Potom opět serpentinami nahoru až na sedlo Prada, odkud začínají lanovky na hřeben Monte Balda, vrcholové foto a pak krátký mírný sjezd a opět nahoru (pro některé neočekávaně) až na nejvyšší bod etapy - Baito Scale (1100 m.n.m). Zde také končí asfalt a začíná šotolina.

Sjezd vede zpočátku krásnou skalní soutěskou Grotte Trovai a potom prudkými serpentinami (25%) po šotolinové cestě dolů do Castella. Občas jsou nutné zastávky, neboť naše obyčejné brzdy značně "rozpalují" ráfky. Místy se otevírá pěkný "letecký" pohled na Gardu, která se však toho dne trochu ztrácí v oparu anebo je to smog natahující se sem z Pádské nížiny. Z Castella ještě kousek dolů na hlavní a zpět do kempu.

2. Den úterý - 5.6.2001

Lucia -Riva - Pranzo - Lago di Tenno - Passo Ballino - Canale-Tenno-Riva-Lucia

DST 80 Km

1500 vm

Cyklistická trasa 414059 - powered by Bikemap

Druhý den si musíme dát něco lehčího, takže vítězí návrh vyjet si na Lago di Tenno. Tentokrát to byla opravdu příjemná vyjížďka vedoucí po krásném asfaltu, pouze sjezd z Passo Ballino zpět k Lago di Tenno vedl po šotolině. Takže v 9:00 vyrážíme již důvěrně známou silnicí kolem Gardy, tentokrát však na sever do Torbole, pak cyklostezkou kolem pláže na severním břehu jezera. Zde krátká zastávka v info středisku pro bikery, pak dál kolem pláže do Rivy a začínáme pomalu stoupat serpentinami po rozpáleném asfaltu přes St. Giacomo, Deva, Pranzo až k jezeru Lago di Tenno.

Zde si dáme v příjemném penzionu na břehu jezera opět "špínu" (cena stejná, tj. 6000 ITL za 0,4l), k tomu krátký tyčinkový doping z vlastních zásob a pokračujeme dál neustále nahoru po silnici přes vesnici Ballino na stejnojmenné Passo . Zde se opět dělíme, n-družstvo obrací a sjíždí zpět do Ballina a odtud po šotolině (č.406) dolů k Lago di Tenno. Vrcholové družstvo odbočí doprava po stezce č.432 a pokračuje nahoru ve snaze najít na mapě vyznačenou koňskou propojku na stezku č.406. Odbočku ale nenacházíme, takže se vracíme a zpět k Lago di Tenno stejně jako n-družstvo.

U jezera se opět setkáváme a pokračujeme po šotolině (č.406) dolů do starobylé vesnice Canale, která rozhodně stojí za krátkou procházku (úzké uličky mezi kamennými domy, malé expozice středověkého způsobu života a vůbec parádní italský klid v poledne). Z Canale pokračujeme příjemným asfaltovým sjezdem přes Tenno, Colognu zde doprava a přes Gavazzo do Rivy a pak již známou trasou po frekventované silnici přes Torbole, Navenne, Malcesine do kempu Lucia.

3. Den středa - 6.6.2001

Lucia -Pasola - Torri - Garda - Castion - Zenno di Montagna-Castello-Laguna - Fazor - Castelletto - Lucia

DST 53 Km

760 vm

Cyklistická trasa 414075 - powered by Bikemap

Třetí den dopoledne se nad Gardou snáší drobný déšť, takže vyrážíme až odpoledne, když se nebíčko opět vyčistilo

Jižním směrem uháníme po silnici přes Pasolu, Torri až do města, podle kterého je pojmenováno jezero - Garda. V Gardě odbočíme doleva a po silnici mírně stoupáme směrem na Costermano. Před Costermanem odbočíme doleva a pokračujeme po šotolinové cestě D2, kolem níž vede fitness stezka do Carpenne, potom opět na hlavní silnici a stoupání přes Castion, Zenno di Montagna, Castello až do nejvyššího bodu etapy - Laguny. Sjezd zpět do kempu Lucia pak vede stejnou trasou jako první den - pouze v opačném směru. Pod Villanovou krátce zastavujeme v penzionu na "spinu". Čepovaná ale není, takže se musíme spokojit s lahváčem. Tento nedostatek však vyvažují krásné výhledy na Gardu z terasy penzionu.

4. Den čtvrtek - 7.6.2001

Lucia -Malcesine - Monte Grande - Cimma delle Pozzette - St.Giacomo - Lopio - Lucia

DST 65 Km

200 vm

Cyklistická trasa 414093 - powered by Bikemap

Čtvrtý den je hned zrána azurová obloha, takže volíme vyhlídkovou etapu. Na kolech nejdřív do Malcesine (na vyvýšenině překrásný hrad Rocca) a odtud kabinkovou lanovkou až těsně pod vrchol Monte Grande. Kabinka vyváží cca 15 bikerů 5 x denně (cena 24000 ITL za kus včetně kola), ale je dobré se objednat den předem, neboť je o tuto lákavou nabídku velký zájem.

S jednou zastávkou nás lanovka po cca 15 minutách vyloží ve výšce 1752 m těsně pod vrcholem Monte Grande. Pohled z tohoto místa na Gardu připomíná spíše letecký výhled, takže se kocháme, fotíme panoramata a zase kocháme.

Vzhledem k tomu, že někteří z nás chtějí ještě výš, volíme ještě cca 2 hodinový pěší výšlap na Cimma delle Pozzette (2132 m), odkud jsou pohledy na Gardu, okolní vcholky italských Dolomit a údolí řeky Adige ještě úchvatnější.

Po návratu ke kolům, kde nás čekali notně zmrzlí kamarádi, kteří se nechtěli pěšího výšlapu zúčastnit, pokračujeme po cestě č.651 šotolinovým sjezdem po druhé straně hřebenu Balda. Přes Malga Zocchi di Sopra do sedla Bocca di Navenne, kde se napojíme na asfaltovou stejně značenou silnici a překonáváme jediné delší stoupání této etapy - k chatě Grazziani (1620 m). Odtud pak sjezd pro srdcaře po asfaltu do kamenné vesničky St.Giacomo, kde dáváme dobrou "špínu" u překrásného hotelu a opět asfaltový padák do Bretonica, kde si někteří z nás zlepšují rychlostní "osobáky" (Radek - 86 km/hod). Z Bretonica pokračuje krásná cyklostezka mezi vinicemi přes Castione až dolů do Lopia, odkud už je to téměř po rovině až do kempu (přes Nago a Torbole).

5. Den pátek - 8.6.2001

Lago di Ledro - Tiarno - Ampola - Tremalzo - Bocca di Fortini - Segala - Molina - Lago di Ledro

DST 50 Km

1860 vm

Cyklistická trasa 414131 - powered by Bikemap

Pátý a tudíž poslední den našeho pobytu v tomto překrásném místě máme naplánováno Passo Tremalzo. Ten, kdo kolem Gardy někdy s bikem bloudil a neprojel si kultovní sjezd z Tremalza, ten jako by tady ani nebyl - stojí to skutečně za to. V době našeho pobytu však byla stále uzavřena (pravděpodobně definitivně) stará silnice z Rivy do Limone, takže jako výchozí bod pro zdolávání Tremalza jsme si zvolili Lago di Ledro, kam se dá dojet z Rivy autem přes nový 8 km tunel - pro ty kdo poruší zákaz vjezdu a zkusí to na kole vřele doporučuji přibalit gázmasku.

Takže po vyložení biků u jezera Lago di Ledro vyrážíme po hlavní téměř po rovině směrem na Tiarno až k Passo Ampola. Zde odbočíme doleva a po silnici č.405 se stálým sklonem 12 % stoupáme serpentinami k Tremalzu, které zhruba po 13 km pokoříme - zde je nutno podotknout, že na vrchol se dostali všichni členové naší úderné skupiny. Někdo zcela hladce, někdo s menšími problémy (den předtím pil pouze pivo a víno) a někdo s problémy většími a se smrtí v očích na vrcholu (kombinace vína, piva a moravské slivovice den předtím).

Po krátké regeneraci sil u penzionu Garda (1686 m), které bylo zpříjemněno koukáním na startující paraglidisty (pravděpodobně vyhledávané místo pro tuto činnost), jsme vystoupali ještě cca 200 vm(už šotolina) na Bocca val Marza těsně před tunel, za kterým se pak otevřel nový svět. To co následuje po projetí tunelu se těžko popisuje a je třeba to projet. Stará šotolinová silnice č.421 , kterou vytvořili italští obránci v době 1. Sv. války se v nesčetných serpentinách zařezává do strmých vápencových štítů, tam kde už to nešlo jsou hrubě vytesané tunely ve skále. Sebemenší chyba vzhledem k neexistenci jakýchkoli zábran zcela určitě skončí volným pádem do údolí místy až 500 m hlubokém. Takže sjíždíme pomalu, kocháme se a často zastavujeme a fotíme.

Po zhruba 13 km kultovního sjezdu přes Passo Monte Nota, Della Rosa a Bocca di Fortini přijíždíme k horské chatě Segala. Zde je příhodné místo pro občerstvení (samoobslužný režim - platí se zhruba to, co kdo vypije) a první "rozbor" úžasného sjezdu.

Ze Segaly se vracíme kousek zpět do Bocca di Fortini a odbočíme doprava po vyznačené stezce č.17 směrem do Molina di Ledro. Po pár stovkách metrů odbočíme po již neznačené cestě směrem na Lagos.Cesta však končí závorou a zákazem z důvodu opravy - to nás však nemůže odradit, takže pokračujeme dál po krásné strmé betonové cestě (asfalt by se neudržel), jejíž povrch se zdá čím dál čerstvější, postupně měkne a za jednou ze serpentin vidíme v plné práci italské silničáře při betonování povrchu. Jsou však zřejmě dobře naladěni a překvapeni víc než my, takže bez problému pokračujeme dál. Poslušně převedeme kola kolem čerstvého betonu, nasedáme a po prašných strmých serpentinách pokračujeme až do Moliny. Sjezd je hodně prudký, takže občas styl jízdy smykem obou kol v serpentinách ala Jeremy Mc Coy končí pádem, dokonce i jedním svlečeným pláštěm, ale nakonec se dole před Lagosem všichni shledáváme ve zdraví. Asfaltový výjezd z Moliny k Lagu di Ledro je završením této úžasné etapy a závěrečná večeře v pizerii v Torbole na náměstí se superobsluhou je třešničkou na dortu podařeného pětidenního bikování kombinovaného se silnicí v okolí Lago di Garda.